Istoric  |  Oferte  |  Cariera  |  Consultanta  |  Credite sistem bancar  |  Admin  |  Info
 
   Statistici
 
   <<<

Lege privind publicitatea (148/2000)

 

M.O.359/2.08.2000 CARE SE COMPLETEAZA CU M.O.368/31.05.2002(283/2002)

Data emiterii: 29.06.2000

Organ Emitent: Parlament

Continut: Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.

 

CAPITOLUL I

Dispozitii generale

 

Art. 1. - Prezenta lege are drept scop protectia consumatorilor de produse si servicii, protectia persoanelor care desfasoara o activitate de productie, de comert, presteaza un serviciu sau practica o meserie ori o profesie, precum si protectia interesului public general īmpotriva publicitatii īnselatoare, a consecintelor negative ale publicitatii si stabileste conditiile īn care este permisa publicitatea comparativa.

Art. 2. - Dispozitiile prezentei legi se aplica continutului materialelor publicitare si mesajelor publicitare transmise de acestea,oricare ar fi mijlocul de comunicare ce face posibil transferul informatiei.

Art. 3. - Publicitatea difuzata īn cadrul programelor de radiodifuziune si televiziune,transmise pe cale radioelectrica sau prin cablu ori printr-un alt sistem tehnic asimilat acestuia, se supune prevederilor privind publicitatea īn domeniul audiovizualului din Legea audiovizualului nr. 48/1992, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si prevederilor prezentei legi.

Art. 4. - Īn sensul prezentei legi, urmatorii termeni se definesc astfel:

a) publicitate - orice forma de prezentare a unei activitati comerciale, industriale, artizanale sau liber-profesioniste, avānd ca scop promovarea vānzarii de bunuri si servicii, de drepturi si obligatii;

b) publicitate īnselatoare - orice publicitate care, īn orice fel, inclusiv prin modul de prezentare, induce sau poate induce īn eroare orice persoana careia īi este adresata sau care ia contact cu aceasta si īi poate afecta comportamentul economic, lezāndu-i interesul de consumator, sau care poate leza interesele unui concurent;

c) publicitate comparativa - orice publicitate care identifica explicit sau implicit un concurent sau bunurile ori serviciile oferite de acesta;

d) publicitate subliminala - orice publicitate care utilizeaza stimuli prea slabi pentru a fi perceputi īn mod constient, dar care pot influenta comportamentul economic al unei persoane;

e) persoana - orice persoana fizica sau juridica;

f) minor - orice persoana fizica īn vārsta de pāna la 18 ani;

g) autoreglementare - orice activitate, cu caracter voluntar, de elaborare a unor reguli de buna practica īn domeniul publicitatii si de control al respectarii acestora de catre reprezentanti ai persoanelor implicate īn aceasta activitate, inclusiv ai agentiilor de publicitate si media, īn conditiile legii.

Art. 5. - Publicitatea trebuie sa fie decenta, corecta si sa fie elaborata īn spiritul responsabilitatii sociale.

Art. 6. - Se interzice publicitatea care:

a) este īnselatoare;

b) este subliminala;

c) prejudiciaza respectul pentru demnitatea umana si morala publica;

d) include discriminari bazate pe rasa, sex, limba, origine, origine sociala, identitate etnica sau nationalitate;

e) atenteaza la convingerile religioase sau politice;

f) aduce prejudicii imaginii, onoarei, demnitatii si vietii particulare a persoanelor

g) exploateaza superstitiile, credulitatea sau frica persoanelor;

h) prejudiciaza securitatea persoanelor sau incita la violenta;

i) īncurajeaza un comportament care prejudiciaza mediul īnconjurator;

j) favorizeaza comercializarea unor bunuri sau servicii care sunt produse ori distribuite contrar prevederilor legale.

Art. 7. - Īn sensul prezentei legi, urmatorii termeni se definesc astfel:

a) publicitate - orice forma de prezentare a unei activitati comerciale, industriale, artizanale sau liber-profesioniste, avānd ca scop promovarea vānzarii de bunuri si servicii, de drepturi si obligatii;

b) publicitate īnselatoare - orice publicitate care, īn orice fel, inclusiv prin modul de prezentare, induce sau poate induce īn eroare orice persoana careia īi este adresata sau care ia contact cu aceasta si īi poate afecta comportamentul economic, lezāndu-i interesul de consumator, sau care poate leza interesele unui concurent;

c) publicitate comparativa - orice publicitate care identifica explicit sau implicit un concurent sau bunurile ori serviciile oferite de acesta;

d) publicitate subliminala - orice publicitate care utilizeaza stimuli prea slabi pentru a fi perceputi īn mod constient, dar care pot influenta comportamentul economic al unei persoane;

e) persoana - orice persoana fizica sau juridica;

f) minor - orice persoana fizica īn vārsta de pāna la 18 ani;

g) autoreglementare - orice activitate, cu caracter voluntar, de elaborare a unor reguli de buna practica īn domeniul publicitatii si de control al respectarii acestora de catre reprezentanti ai persoanelor implicate īn aceasta activitate, inclusiv ai agentiilor de publicitate si media, īn conditiile legii.

Art. 8. - Publicitatea trebuie sa fie decenta, corecta si sa fie elaborata īn spiritul responsabilitatii sociale.

Art. 9. - Se interzice publicitatea care:

a) este īnselatoare;

b) este subliminala;

c) prejudiciaza respectul pentru demnitatea umana si morala publica;

d) include discriminari bazate pe rasa, sex, limba, origine, origine sociala, identitate etnica sau nationalitate;

e) atenteaza la convingerile religioase sau politice;

f) aduce prejudicii imaginii, onoarei, demnitatii si vietii particulare a persoanelor;

g) exploateaza superstitiile, credulitatea sau frica persoanelor;

h) prejudiciaza securitatea persoanelor sau incita la violenta;

i) īncurajeaza un comportament care prejudiciaza mediul īnconjurator;

j) favorizeaza comercializarea unor bunuri sau servicii care sunt produse ori distribuite contrar prevederilor legale.

 

CAPITOLUL II

Publicitate īnselatoare si publicitate comparativa

 

Art. 10. - Pentru determinarea caracterului īnselator al publicitatii se vor lua īn considerare toate caracteristicile acesteia si, īn mod deosebit, elementele componente referitoare la:

a) caracteristicile bunurilor si serviciilor, cum sunt: disponibilitatea, natura, modul de executie si de ambalare, compozitia, metoda si data fabricatiei sau a aprovizionarii, masura īn care acestea corespund scopului destinat, destinatia, cantitatea, parametrii tehnico-functionali, producatorul, originea geografica sau comerciala ori rezultatele testelor si īncercarilor asupra bunurilor sau serviciilor, precum si rezultatele care se asteapta de la acestea;

b) pretul sau modul de calcul al pretului, precum si conditiile īn care sunt distribuite produsele sau sunt pre-

state serviciile;

c) conditiile economice si juridice de achizitionare sau de prestare a serviciilor;

d) natura serviciilor ce urmeaza a fi asigurate dupa vānzarea produselor sau prestarea serviciilor;

e) natura, atributiile si drepturile celui care īsi face publicitate, cum ar fi: identitatea, capitalul social, calificarea, dreptul de proprietate industriala, premii si distinctii primite;

f) omiterea unor informatii esentiale cu privire la identificarea si caracterizarea bunurilor sau serviciilor, cu scopul de a induce īn eroare persoanele carora le sunt adresate.

Art. 11. - Publicitatea comparativa este interzisa daca:

a) comparatia este īnselatoare, potrivit prevederilor art. 4 lit. b) si ale art. 7;

b) se compara bunuri sau servicii avānd scopuri sau destinatii diferite;

c) nu se compara, īn mod obiectiv, una sau mai multe caracteristici esentiale, relevante, verificabile si reprezentative - īntre care poate fi inclus si pretul - ale unor bunuri sau servicii;

d) se creeaza confuzie pe piata īntre cel care īsi face publicitate si un concurent sau īntre marcile de comert, denumirile comerciale sau alte semne distinctive, bunuri sau servicii ale celui care īsi face publicitate si cele apartinānd unui concurent;

e) se discrediteaza sau se denigreaza marcile de comert, denumirile comerciale, alte semne distinctive, bunuri, servicii sau situatia materiala a unui concurent;

f) nu se compara, īn fiecare caz, produse cu aceeasi indicatie, īn cazul produselor care au indicatie geografica;

g) se profita īn mod incorect de renumele unei marci de comert, de denumirea comerciala sau de alte semne distinctive ale unui concurent ori de indicatia geografica a unui produs al unui concurent;

h) se prezinta bunuri sau servicii drept imitatii sau replici ale unor bunuri sau servicii purtānd o marca de comert sau o denumire comerciala protejata;

i) se īncalca orice alte prevederi ale Legii concurentei nr. 21/1996.

Art. 12. - Comparatiile care se refera la o oferta speciala trebuie sa indice, īn mod clar si neechivoc, data la care īnceteaza oferta sau, daca este cazul, faptul ca oferta speciala se refera la stocul de bunuri sau de servicii disponibil, iar daca oferta speciala nu a īnceput īnca, data de īncepere a perioadei īn care se aplica pretul special sau alte conditii specifice.

 

CAPITOLUL III

Dispozitii speciale privind publicitatea anumitor produse

 

Art. 13. - Se interzice publicitatea explicita pentru produsele din tutun:

a) difuzata īn cadrul programelor de radiodifuziune si televiziune;

b) īn presa scrisa, pe prima si pe ultima coperta sau pagina a materialelor tiparite;

c) pe biletele de calatorie pentru transportul public.

Art. 14. - Se interzice publicitatea pentru bauturile alcoolice si pentru produsele din tutun īn incinta unitatilor de īnvatamānt si a unitatilor de asistenta medicala sau la o distanta mai mica de 200 metri de intrarea acestora, masurata pe drum public.

Art. 15. - Publicitatea pentru bauturi alcoolice si pentru produsele din tutun nu este permisa īn publicatii destinate īn principal minorilor, īn salile de spectacole īnainte, īn timpul si dupa spectacolele destinate minorilor.

Art. 16. - (1) Publicitatea pentru bauturile alcoolice si pentru produsele din tutun nu este permisa nici īn conditiile īn care:

a) se adreseaza minorilor;

b) īnfatiseaza minori consumānd aceste produse;

c) sugereaza ca bauturile alcoolice sau produsele din tutun sunt dotate cu proprietati terapeutice sau ca au un efect stimulativ, sedativ ori ca pot rezolva probleme personale;

d) da o imagine negativa despre abstinenta;

e) evidentiaza continutul īn alcool al bauturilor alcoolice, īn scopul stimularii consumului, sau face legatura īntre alcool si conducerea unui vehicul;

f) nu contine inscriptii-avertisment, īn limba romāna,

pentru produsele din tutun.

(2) Textul avertismentului si dimensiunile acestuia vor fi stabilite prin ordin al ministrului sanatatii, īn termen de 30 de zile de la publicarea prezentei legi īn Monitorul Oficial al Romāniei, Partea I.

Art. 17. - Se interzice publicitatea substantelor stupefiante si psihotrope.

Art. 18. - Se interzice publicitatea, īn alte locuri decāt cele de comercializare, pentru orice tip de arme, munitii, explozivi, metode si mijloace pirotehnice, cu exceptia armelor destinate vānatorii sau sportului si a celor de panoplie.

Art. 19. - Pentru produsele si serviciile destinate minorilor este interzisa publicitatea care:

a) contine elemente ce dauneaza acestora din punct de vedere fizic, moral, intelectual sau psihic;

b) īncurajeaza īn mod indirect copiii sa cumpere produse sau servicii, profitānd de lipsa de experienta sau de

credulitatea lor;

c) afecteaza relatiile speciale care exista īntre minori, pe de o parte, si parinti sau cadre didactice, pe de alta parte;

d) prezinta, īn mod nejustificat, minori īn situatii periculoase.

Art. 20. - Publicitatea este permisa numai pentru produsele medicamentoase care se elibereaza fara prescriptie medicala, pentru care materialele publicitare vor fi aprobate de Agentia Nationala a Medicamentului.

 

CAPITOLUL IV

Sanctiuni

 

Art. 21. - Autorul, realizatorul de publicitate si reprezentantul legal al mijlocului de difuzare raspund solidar cu persoana care īsi face publicitate, īn cazul īncalcarii prevederilor prezentei legi, cu exceptia īncalcarii dispozitiilor cuprinse īn art. 6 lit. a) si īn art. 8, cānd raspunderea revine numai persoanei care īsi face publicitate.

Art. 22. - Daca persoana care īsi face publicitate nu are sediul īn Romānia sau daca nu poate fi identificata, raspunderea revine, dupa caz, reprezentantului sau legal īn Romānia, autorului, realizatorului de publicitate sau reprezentantului legal al mijlocului de difuzare.

Art. 23. - (1) Persoana care īsi face publicitate trebuie sa fie īn masura sa probeze exactitatea afirmatiilor, indicatiilor sau prezentarilor din anuntul publicitar si este obligata, la solicitarea reprezentantilor institutiilor si autoritatilor prevazute la art. 24, sa furnizeze documentele care sa probeze exactitatea acestora.

(2) Īn cazul īn care documentele nu sunt furnizate īn termen de maximum 7 zile de la solicitare sau daca sunt considerate insuficiente, afirmatiile din anuntul publicitar īn cauza vor fi considerate inexacte.

Art. 24. - Prezenta lege nu exclude autocontrolul publicitatii de catre organizatiile profesionale cu rol de autoreglementare īn domeniul publicitatii si nici dreptul persoanelor de a se adresa direct acestor organizatii.

Art. 25. - Īncalcarea prevederilor prezentei legi atrage raspunderea materiala, civila, contraventionala sau penala, dupa caz.

Art. 26. - (1) Constituie contraventii, daca nu au fost savārsite īn astfel de conditii īncāt, potrivit legii penale, sa fie considerate infractiuni, si se sanctioneaza dupa cum urmeaza:

a) īncalcarea prevederilor art. 15-17, cu amenda de la 5.000.000 lei la 15.000.000 lei;

b) īncalcarea prevederilor art. 6, 8, 9 si ale art. 10-14, cu amenda de la 15.000.000 lei la 40.000.000 lei.

(2) Sanctiunile se pot aplica si persoanelor juridice.

Art. 27. - (1) Contraventiile prevazute la art. 23 se constata si se sanctioneaza la sesizarea persoanelor prejudiciate ori a asociatiilor de consumatori sau din oficiu, de catre:

a) reprezentantii īmputerniciti ai Oficiului pentru Protectia Consumatorilor, īn cazul īncalcarii prevederilor art. 6 lit. a), h) si j), ale art. 8 lit. a), b) si c), ale art. 9, ale art. 10 lit. b) si ale art. 13 lit. a) si b);

b) reprezentantii īmputerniciti ai administratiei publice locale, pentru īncalcarea prevederilor art. 6 lit. c), d), e), f), g) si i), ale art. 10 lit. c), ale art. 11, ale art. 13 lit. f) si ale art. 15;

c) reprezentantii īmputerniciti ai Oficiului Concurentei, pentru īncalcarea prevederilor art. 8 lit. d), e), f), g), h)

si i);

d) reprezentantii īmputerniciti ai Ministerului Sanatatii, pentru īncalcarea prevederilor art. 13 lit. c), d), e) si f) si ale art. 14, 16 si 17;

e) reprezentantii īmputerniciti ai Consiliului National al Audiovizualului, pentru īncalcarea prevederilor art. 6 si 8, īn cazul publicitatii difuzate īn cadrul programelor audiovizuale, si ale art. 10 lit. a).

(2) Organele abilitate sa constate si sa sanctioneze contraventiile pot solicita organizatiilor profesionale cu rol de autoreglementare prevazute la art. 21 formularea unui punct de vedere de specialitate.

Art. 28. - Institutiile si autoritatile prevazute la art. 24 pot dispune, o data cu aplicarea sanctiunii contraventionale, urmatoarele masuri, dupa caz:

a) interzicerea publicitatii, īn cazul īn care a fost difuzata sau urmeaza sa fie difuzata;

b) īncetarea publicitatii pāna la data corectarii ei;

 

CAPITOLUL V

Dispozitii finale

 

Art. 29. - Guvernul, la propunerea organelor sale de specialitate, va aproba, īn baza prezentei legi, reglementari specifice privind publicitatea, cu exceptia celei din cadrul programelor audiovizuale.

Art. 30. - (1) Prezenta lege intra īn vigoare īn termen de 90 de zile de la publicarea ei īn Monitorul Oficial al Romāniei, Partea I.

(2) Pe data intrarii īn vigoare a prezentei legi se abroga orice dispozitii contrare.

Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor īn sedinta din 29 iunie 2000, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romāniei.

 

 

Lege nr. 283 din 15 mai 2002 pentru modificarea si completarea Legii nr. 148/2000 privind publicitatea M.Of. nr. 368 din data: 05/31/2002

 

 

Data emiterii:05/15/2002

Organ Emitent Parlament

Continut: Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.

 

 

Articol unic.

 

Legea nr. 148/2000 privind publicitatea, publicata īn Monitorul Oficial al Romāniei, Partea I, nr. 359 din 2 august 2000, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

1. Litera b) a articolului 10 va avea urmatorul cuprins:"b) pe prima si pe ultima coperta sau pagina din materialele tiparite īn presa scrisa;"

2. Dupa articolul 10 se introduce articolul 101 cu urmatorul cuprins: "Art. 101. - Se interzice publicitatea explicita pentru bauturile alcoolice: a) pe prima si pe ultima coperta sau pagina din materialele tiparite īn presa scrisa; b) pe biletele de calatorie pentru transportul public."

Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor īn sedinta din 19 martie 2002, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.

 
 
 
 
 
    Copyright RYAN-Media © 2004