Legea
nr. 10 privind regimul juridic al unor imobile preluate
in mod abuziv in perioada 6 martie 1945-22 decembrie
1989 Monitorul Oficial nr. 75 din 02/14/2001
Data emiterii:02.08.2001
Organ Emitent
Parlament
Continut: Parlamentul
Romaniei adopta prezenta lege.
CAPITOLUL I
- Dispozitii generale
Art.
1.
(1)
Imobilele preluate in mod abuziv de stat, de organizatiile
cooperatiste sau de orice alte persoane juridice in
perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989,precum
si cele preluate de stat in baza Legii 139/1940 asupra
rechizitiilor si nerestituite se restituie, de regula
in natura, in conditiile prezentei legi.
(2)
In cazurile in care restituirea in natura nu este
posibila se vor stabili masuri reparatorii prin echivalent.
Masurile reparatorii prin echivalent vor consta in
compensare cu alte bunuri ori servicii oferite in
echivalent de detinator, cu acordul persoanei indreptatite,
in acordare de actiuni la societati comerciale tranzactionate
pe piata de capital, de titluri de valoare nominala
folosite exclusiv in procesul de privatizare sau de
despagubiri banesti.
(3)
Masurile reparatorii prin echivalent pot fi combinate.
Art. 2.
(1)
In sensul prezentei legi, prin imobile preluate in
mod abuziv se intelege:
a)
imobilele nationalizate prin Legea 119/1948 pentru
nationalizarea intreprinderilor industriale, bancare,
de asigurari, miniere si de transporturi, precum si
cele nationalizate fara titlu valabil;
b)
imobilele preluate prin confiscarea averii, ca urmare
a unei hotarari judecatoresti de condamnare pentru
infractiuni de natura politica, prevazute de
legislatia
penala, savarsite ca manifestare a opozitiei fata
de sistemul totalitar comunist;
c)
imobilele donate statului sau altor persoane juridice
in baza unor acte normative speciale adoptate in perioada
6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, precum si alte
imobile donate statului, daca s-a admis actiunea in
anulare.sau in constatarea nulitatii donatiei printr-o
hotarare judecatoreasca definitiva si irevocabila;
d)
imobilele preluate de stat pentru neplata impozitelor
din motive independente
de
vointa proprietarului sau cele considerate a fi fost
abandonate, in baza unei
dispozitii
administrative sau a unei hotarari judecatoresti,
in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989;
e)
imobilele preluate de stat in baza unor legi sau a
altor acte normative nepublicate, la data preluarii,
in Monitorul Oficial sau in Buletinul Oficial;
f)
imobilele preluate de stat in baza Legii 139/1940
asupra rechizitiilor si care nu au fost restituite
ori pentru care proprietarii nu au primit compensatii
echitabile;
g)
orice alte imobile preluate de stat cu titlu valabil,
astfel cum este definit la art. 6 alin. (1) din Legea
213/1998 privind proprietatea publica si regimul juridic
al acesteia;
h)
orice alte imobile preluate fara titlu valabil sau
fara respectarea dispozitiilor legale in vigoare la
data preluarii, precum si cele preluate fara temei
legal prin acte de dispozitie ale organelor locale
ale puterii sau ale administratiei de stat.
(2)
Persoanele ale caror imobile au fost preluate fara
titlu valabil isi pastreaza calitatea de proprietar
avuta la data preluarii, pe care o exercita dupa primirea
deciziei sau a hotararii judecatoresti de restituire,
conform prevederilor prezentei legi.
Art. 3.
Sunt
indreptatite, in intelesul prezentei legi, la masuri
reparatorii constand in restituire in natura sau,
dupa caz, prin echivalent:
a)
persoanele fizice, proprietari ai imobilelor la data
preluarii in mod abuziv a acestora;
b)
persoanele fizice, asociati ai persoanei juridice
care detinea imobilele si alte active in proprietate
la data preluarii acestora in mod abuziv;
c)
persoanele juridice, proprietari ai imobilelor preluate
in mod abuziv de stat, de organizatii cooperatiste
sau de orice alte persoane juridice dupa data de 6
martie 1945; indreptatirea la masurile reparatorii
prevazute de prezentul articol este conditionata de
continuarea activitatii ca persoana juridica pana
la data intrarii in vigoare a prezentei legi sau de
imprejurarea ca activitatea lor sa fi fost interzisa
sau intrerupta in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie
1989, iar acestea sa-si fi reluat activitatea dupa
data de 22 decembrie 1989, daca, prin hotarare judecatoreasca,
se constata ca sunt aceeasi persoana juridica cu cea
desfiintata sau interzisa, precum si partidele politice
a caror activitate a fost interzisa sau intrerupta
in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, daca
si-au reluat activitatea in conditiile legii.
Art. 4.
(1)
In cazul in care restituirea este ceruta de mai multe
persoane indreptatite,
dreptul
de proprietate se constata sau se stabileste in cote-parti
ideale, potrivit dreptului comun.
(2)
De prevederile prezentei legi beneficiaza si mostenitorii
persoanelor fizice
indreptatite.
(3)
Succesibilii care, dupa data de 6 martie 1945, nu
au acceptat mostenirea sunt repusi de drept in termenul
de acceptare a succesiunii pentru bunurile care
fac
obiectul prezentei legi. Cererea de restituire are
valoare de acceptare a succesiunii pentru bunurile
a caror restituire se solicita in temeiul prezentei
legi.
Art.
5.
Nu
sunt indreptatite la restituire sau la alte masuri
reparatorii persoanele care au primit despagubiri
potrivit acordurilor internationale incheiate de Romania
privind reglementarea problemelor financiare in suspensie,
enumerate in anexa care face parte integranta din
prezenta lege.
Art. 6.
(1)
Prin imobile, in sensul prezentei legi, se intelege
terenurile, cu sau fara constructii, cu oricare dintre
destinatiile avute la data preluarii in mod abuziv,
precum si bunurile mobile devenite imobile prin incorporare
in aceste constructii, inclusiv terenurile fara constructii
afectate de lucrari de investitii de interes public
aprobate, daca nu a inceput constructia acestora.
(2)
Masurile reparatorii privesc si utilajele si instalatiile
preluate de stat sau de alte persoane juridice o data
cu imobilul, in afara de cazul in care au fost inlocuite,
casate sau distruse.
Art. 7.
(1)
De regula, imobilele preluate in mod abuziv se restituie
in natura.
(2)
Daca restituirea in natura este posibila, persoana
indreptatita nu poate opta pentru masuri reparatorii
prin echivalent decat in cazurile expres prevazute
de prezenta lege.
Art. 8.
(1)
Nu intra sub incidenta prezentei legi terenurile al
caror regim juridic este
reglementat
prin Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicata,
si prin Legea
1/2000
pentru reconstituirea dreptului de proprietate asupra
terenurilor agricole si celor forestiere,solicitate
potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr.18/1991
si ale Legii 169/1997.
(2)
Regimul juridic al imobilelor care au apartinut cultelor
religioase sau comunitatilor minoritatilor nationale,
preluate de stat sau de alte persoane juridice, va
fi reglementat prin acte normative speciale. Pana
la adoptarea acestor reglementari este interzisa instrainarea
imobilelor in cauza sau schimbarea destinatiei acestora.
CAPITOLUL II
- Restituirea in natura sau masuri reparatorii prin
echivalent
Art. 9.
(1)
Imobilele preluate in mod abuziv, indiferent in posesia
cui se afla in prezent, se restituie in natura in
starea in care se afla la data cererii de restituire
si libere de orice sarcini.
(2)
In cazul imobilelor care aveau numai alta destinatie
decat aceea de locuinta
si
care au fost demolate sau a caror restituire in natura,
in tot sau in parte, nu este posibila, restituirea
prin masuri reparatorii in echivalent se face prin
acordarea de titluri de valoare nominala folosite
exclusiv in procesul de privatizare, de actiuni la
societati comerciale tranzactionate pe piata de capital
ori prin compensarea cu alte bunuri sau servicii oferite
in echivalent de detinator, cu acordul persoanei indreptatite.
Art.
10.
(1)
In situatia imobilelor preluate in mod abuziv si demolate
total sau partial
restituirea
in natura se dispune pentru terenul liber si pentru
constructiile ramase nedemolate, urmand sa se respecte
documentatiile de urbanism legal aprobate, iar pentru
constructiile demolate si terenurile ocupate masurile
reparatorii se stabilesc prin echivalent.
(2)
In cazul in care pe terenurile imobilelor preluate
in mod abuziv s-au ridicat constructii, persoana indreptatita
poate obtine restituirea in natura a partii de teren
ramase libera, urmand sa se respecte documentatiile
de urbanism legal aprobate.
(3)
Se restituie in natura terenurile pe care s-au ridicat
constructii neautorizate in conditiile legii dupa
data de 1 ianuarie 1990, precum si constructii usoare
sau demontabile.
(4)
In cazul imobilelor preluate in mod abuziv si distruse
ca urmare a unor calamitati naturale persoana indreptatita
beneficiaza de restituirea in natura pentru terenul
liber. Daca terenul nu este liber, masurile reparatorii
pentru acesta se stabilesc in echivalent.
(5)
Dispozitiile alin. (4) se aplica in mod corespunzator
si imobilelor rechizitionate in baza Legii 139/1940
si distruse in timpul razboiului, daca nu au primit
despagubiri.
(6)
Valoarea corespunzatoare a constructiilor preluate
in mod abuziv si demolate
se
stabileste potrivit actelor normative in vigoare la
data demolarii, actualizata cu indicele inflatiei
la data platii efective.
(7)
Valoarea terenurilor, precum si a constructiilor nedemolate
preluate in mod
abuziv,
care nu se pot restitui in natura, se stabileste potrivit
actelor normative in vigoare.
(8)
In situatiile prevazute la alin. (1), (2) si (4) masurile
reparatorii in echivalent sunt cele prevazute la art.
9 alin. (2), la alegerea persoanei indreptatite.
(9)
In situatiile prevazute la alin. (1), (2) si (4),
pentru imobilele care aveau numai alta destinatie
decat aceea de locuinta masurile reparatorii prin
echivalent se stabilesc potrivit art. 9 alin. (2).
Art.
11.
(1)
Imobilele expropriate si ale caror constructii nu
au fost demolate se pot restitui integral in natura
persoanelor indreptatite, daca nu au fost instrainate,
cu respectarea dispozitiilor legale. Daca persoana
indreptatita a primit o despagubire, restituirea in
natura este conditionata de rambursarea unei sume
reprezentand valoarea despagubirii primite, actualizata
cu indicele inflatiei.
(2)
In cazul in care constructiile expropriate au fost
demolate partial sau total, dar nu s-au executat lucrarile
pentru care s-a dispus exproprierea, terenul liber
se restituie in natura cu constructiile ramase, iar
pentru constructiile demolate masurile reparatorii
se stabilesc in echivalent. Daca persoana indreptatita
a primit o despagubire, restituirea este conditionata
de rambursarea diferentei dintre valoarea despagubirii
primite si valoarea constructiilor demolate, actualizata
cu indicele inflatiei.
(3)
In cazul in care constructiile expropriate au fost
integral demolate si lucrarile pentru care s-a dispus
exproprierea ocupa terenul partial, persoana indreptatita
poate obtine restituirea in natura a partii de teren
ramase libera, pentru cea ocupata de constructii noi
si pentru cea necesara in vederea bunei utilizari
a acestora masurile reparatorii stabilindu-se in echivalent.
(4)
In cazul in care lucrarile pentru care s-a dispus
exproprierea ocupa functional intregul teren afectat,
masurile reparatorii se stabilesc in echivalent pentru
intregul imobil.
(5)
Valoarea constructiilor expropriate in vederea demolarii
se stabileste potrivit actelor normative in vigoare
la data exproprierii si se actualizeaza cu indicele
inflatiei la data platii efective.
(6)
Valoarea terenurilor apartinand imobilelor expropriate
in vederea demolarii
se
stabileste potrivit actelor normative aplicabile la
data intrarii in vigoare a prezentei legi.
(7)
In situatiile prevazute la alin. (2), (3) si (4) valoarea
masurilor reparatorii in echivalent se stabileste
prin scaderea valorii actualizate a despagubirilor
primite pentru teren, respectiv pentru constructii,
din valoarea corespunzatoare a partii din imobilul
expropriat - teren si constructii - care nu se poate
restitui in natura, stabilita potrivit alin. (5) si
(6).
(8)
Pentru situatiile prevazute la alin. (2), (3) si (4)
masurile reparatorii prin echivalent constau in acordarea
de titluri de valoare nominala folosite exclusiv in
procesul de privatizare sau in actiuni la societati
comerciale tranzactionate pe piata de capital, in
functie de optiunea persoanei indreptatite.
(9)
In situatiile prevazute la alin. (2), (3) si (4),
pentru imobilele care aveau numai alta destinatie
decat aceea de locuinta masurile reparatorii prin
echivalent se stabilesc potrivit art. 9 alin. (2).
Art. 12.
(1)
In situatia imobilelor preluate cu titlu valabil,
detinute de stat, de o organizatie cooperatista sau
de orice alta persoana juridica, daca persoana indreptatita
a primit o despagubire, restituirea in natura este
conditionata de rambursarea unei sume reprezentand
valoarea despagubirii primite, actualizata cu indicele
inflatiei.
(2)
Persoana indreptatita poate opta, in situatiile prevazute
la alin. (1), in cazul in care despagubirea primita
nu a fost corespunzatoare valorii imobilului, pentru
completarea in echivalent a despagubirii de la valoarea
actualizata cu indicele inflatiei a despagubirii primite
pana la valoarea corespunzatoare a imobilului.
(3)
Valoarea corespunzatoare pentru constructii se stabileste
potrivit prevederilor art. 11 alin. (5), iar cea pentru
teren se stabileste potrivit prevederilor art. 11
alin. (6).
(4)
Masurile reparatorii prin echivalent pentru situatiile
prevazute la alin. (2) se stabilesc prin acordarea
de titluri de valoare nominala folosite exclusiv in
procesul de privatizare sau in actiuni la societati
comerciale tranzactionate pe piata de capital, in
functie de optiunea persoanei indreptatite.
Art. 13.
(1)
In cazul imobilelor restituite prin procedurile administrative
prevazute de
prezenta
lege sau prin hotarare judecatoreasca sunt aplicabile
prevederile privind contractele de inchiriere cuprinse
in O.U.G. 40/1999 privind protectia
chiriasilor
si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia
de locuinte.
(2)
Contractele de inchiriere pentru imobilele restituite
in natura, ocupate de
misiunile
diplomatice, oficiile consulare, reprezentantele organizatiilor
internationale interguvernamentale acreditate in Romania
si de personalul strain
al
acestora, se prelungesc de drept pentru o perioada
de 5 ani, cu renegocierea
celorlalte
clauze ale contractului.
Art. 14.
(1)
Daca imobilul prevazut la art. 13 alin. (1) face obiectul
unui contract de concesiune, locatie de gestiune,
asociere in participatiune sau al unei operatiuni
de leasing, persoana indreptatita poate opta pentru
restituirea in natura sau pentru masuri reparatorii
in echivalent.
(2)
In situatia optiunii pentru restituirea in natura
persoana indreptatita se va subroga in drepturile
statului sau ale persoanei juridice etinatoare in
contractele prevazute la alin. (1), daca aceste contracte
au fost incheiate potrivit legii.
Art. 15.
(1)
Contractele de inchiriere prevazute la art. 6 din
O.U.G. 40/1999 se vor incheia pentru o perioada de
5 ani. In cazul in care chiriasului i se pune la dispozitie
o alta locuinta corespunzatoare, acesta este obligat
sa elibereze de indata locuinta ocupata.
(2)
Neincheierea noului contract de inchiriere in cazul
prevazut la art. 9 si 10 din O.U.G. 40/1999, cauzata
de neintelegerea asupra cuantumului chiriei cerute
de proprietar sau de pretentia acestuia de restrangere
a suprafetei locative pentru persoanele prevazute
la art. 32 alin. (1) din aceeasi ordonanta, atrage
prelungirea de drept a contractului de inchiriere
pana la incheierea noului contract.
(3)
Pentru chiriasii persoane fizice din imobilele restituite
in natura, precum si pentru cei din locuintele prevazute
la art. 26 alin. (1) din O.U.G. 40/1999, ale caror
venituri nete lunare pe membru de familie se situeaza
intre venitul mediu net lunar pe economie si dublul
acestuia, nivelul maxim al chiriei nu poate depasi
25% din venitul net lunar pe familie. Dispozitiile
art. 31 alin. (2) si ale art. 33 din O.U.G. 40/1999
se aplica in mod corespunzator. In cazul in care chiria
astfel calculata este mai mica decat cea calculata
potrivit art. 26-30 din O.U.G. 40/1999, proprietarul
este scutit de impozitul pe teren si cladire, de impozitul
pe chirie si este exonerat de raspundere pentru obligatiile
ce ii revin pe durata contractului de inchiriere respectiv.
(4)
Pentru persoanele cu handicap, pentru persoanele prevazute
in Legea 42/1990 pentru cinstirea eroilor-martiri
si acordarea unor drepturi urmasilor acestora, ranitilor,
precum si luptatorilor pentru victoria Revolutiei
din Decembrie 1989, in Legea 44/1994 privind veteranii
de razboi, precum si unele drepturi ale invalizilor
si vaduvelor de razboi si in Decretul-lege 118/1990
privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate
din motive politice de dictatura instaurata cu incepere
de la 6 martie 1945, precum si celor deportate in
strainatate ori constituite in prizonieri, la efectuarea
schimbului obligatoriu
prevazut
la cap. II din O.U.G. 40/1999 locuinta oferita trebuie
sa asigure conditii de folosinta similare celor existente
in locuinta detinuta.
(5)
Chiriasii ale caror contracte de inchiriere nu s-au
reinnoit pentru motivele prevazute la art. 14 alin.
(2) lit. a) si b) din O.U.G. 40/1999 au prioritate
la
acordarea
inlesnirilor prevazute de Legea locuintei nr. 114/1996,
republicata, precum si a celor prevazute de Legea
152/1998 privind infiintarea Agentiei
Nationale
pentru Locuinte.
Art.
16.
(1)
In situatia imobilelor ocupate de unitati bugetare
din invatamant, din sanatate, asezaminte socialculturale
sau de institutii publice, sedii ale partidelor politice
legal inregistrate, de misiuni diplomatice, oficii
consulare,reprezentantele organizatiilor internationale
interguvernamentale acreditate in Romania, precum
si de personalul cu rang diplomatic al acestora, necesare
in vederea continuarii activitatilor de interes public,
social-cultural sau obstesc, fostilor proprietari
li se acorda masuri reparatorii prin echivalent, in
conditiile prezentei legi.
(2)
Ministerele de resort, precum si celelalte institutii
publice interesate vor propune, iar Guvernul va stabili
prin hotarare, imobilele care nu vor fi retrocedate
in natura si pentru care se acorda masuri reparatorii
prin echivalent potrivit alin. (1).
(3)
In cazul in care imobilul nu mai este necesar potrivit
scopului legal stabilit, fostii proprietari care beneficiaza
de masuri reparatorii prin echivalent, in cazurile
prevazute la alin. (1), vor fi notificati pentru a
opta in viitor pentru restituirea in natura. In aceste
cazuri persoanele beneficiare de masuri reparatorii
vor restitui sumele primite sau echivalentul bunurilor
ori
serviciilor,
actualizate cu rata inflatiei.
(4)
Dispozitiile alin. (1) si (2) nu se aplica imobilelor
preluate fara titlu valabil.
(5)
Litigiile se solutioneaza potrivit dreptului comun,
cu celeritate.
Art. 17.
(1)
Statul, precum si institutiile publice, unitatile
de invatamant sau asezamintele social-culturale, care
ocupa imobilul cu contract de inchiriere, au
drept
de preemtiune la cumpararea acestuia.
(2)
Acest drept se poate exercita, sub sanctiunea decaderii,
in termen de 90 de
zile
de la data primirii notificarii privind intentia de
vanzare.
(3)
Notificarea se face prin executorul judecatoresc,
potrivit legii.
(4)
Contractele de vanzare-cumparare incheiate cu incalcarea
dreptului de
preemtiune
sunt lovite de nulitate.
Art. 18.
Masurile
reparatorii se stabilesc numai in echivalent si in
urmatoarele cazuri:
a)
persoana indreptatita era asociat la persoana juridica
proprietara a imobilelor si a activelor la data preluarii
acestora in mod abuziv, cu exceptia cazului in care
persoana indreptatita era unic asociat sau persoanele
indreptatite asociate erau membri ai aceleiasi familii;
b)
imobilul nu mai exista la data intrarii in vigoare
a prezentei legi, cu exceptia imobilelor distruse
ca urmare a unor calamitati naturale;
c)
imobilul a fost transformat, astfel incat a devenit
un imobil nou in raport cu cel preluat, daca partile
nu au convenit altfel;
d)
imobilul a fost instrainat fostului chirias cu respectarea
dispozitiilor Legii 112/1995 pentru reglementarea
situatiei juridice a unor imobile cu destinatia de
locuinte, trecute in proprietatea statului.
Art. 19.
(1)
Persoanele care au primit despagubiri in conditiile
Legii 112/1995 pot solicita numai restituirea in natura,
cu obligatia returnarii sumei reprezentand despagubirea
primita, actualizata cu indicele inflatiei, daca imobilul
nu a fost vandut pana la data intrarii in vigoare
a prezentei legi.
(2)
In cazul in care persoana indreptatita a optat pentru
despagubiri si imobilul a fost vandut cu respectarea
prevederilor Legii 112/1995 pana la data intrarii
in vigoare a prezentei legi, persoana indreptatita
are dreptul la masuri reparatorii prin echivalent
pentru valoarea corespunzatoare a intregului imobil,
teren si constructii. Daca persoanele indreptatite
au primit despagubiri, ele au dreptul la diferenta
dintre valoarea incasata, actualizata cu indicele
inflatiei, si valoarea corespunzatoare a imobilului,
care se acopera prin acordarea de titluri de valoare
nominala folosite exclusiv in procesul de privatizare
sau prin actiuni la societati comerciale tranzactionate
pe piata de capital, in functie de optiunea persoanei
fizice sau juridice indreptatite. Daca persoanei indreptatite
i s-a stabilit despagubirea potrivit prevederilor
Legii 112/1995 si nu a incasat-o, valoarea astfel
stabilita i se va acorda in despagubiri banesti, iar
diferenta pana la valoarea corespunzatoare a imobilului
se va acoperi prin acordarea de titluri de valoare
nominala folosite exclusiv in procesul de privatizare
sau prin actiuni la societati comerciale tranzactionate
pe piata de capital, in functie de optiunea acesteia.
(3)
In cazul in care valoarea despagubirii nu a fost inca
stabilita potrivit prevederilor Legii 112/1995, calculul
si plata masurilor reparatorii se vor stabili potrivit
alin. (2).
(4)
Persoanele indreptatite care nu au formulat cereri
potrivit prevederilor
Legii
112/1995, precum si cele ale caror cereri au fost
respinse ori nu au fost solutionate pana la data intrarii
in vigoare a prezentei legi au dreptul de a formula
o asemenea cerere in conditiile prezentei legi.
CAPITOLUL III
- Proceduri de restituire
Art. 20.
(1)
Imobilele - terenuri si constructii preluate in mod
abuziv, indiferent de destinatie, care sunt detinute
la data intrarii in vigoare a prezentei legi de o
regie autonoma, o societate sau companie nationala,
o societate comerciala la care statul sau o autoritate
a administratiei publice centrale sau locale este
actionar ori asociat majoritar, de o organizatie cooperatista
sau de orice alta persoana juridica, vor fi restituite
persoanei indreptatite, in natura, prin decizie sau,
dupa caz, prin dispozitie motivata a organelor de
conducere ale unitatii detinatoare.
(2)
Prevederile alin. (1) sunt aplicabile si in cazul
in care statul sau o autoritate publica centrala sau
locala ori o organizatie cooperatista este actionar
sau asociat minoritar al unitatii care detine imobilul,
daca valoarea actiunilor sau partilor sociale detinute
este mai mare sau egala cu valoarea corespunzatoare
a imobilului a carui restituire in natura este ceruta.
(3)
In cazul primariilor restituirea in natura sau prin
echivalent catre persoana indreptatita se face prin
dispozitia motivata a primarilor, respectiv a primarului
general al municipiului Bucuresti.
(4)
Prin exceptie de la dispozitiile alin. (1) si (2),
in cazul bunurilor detinute de o organizatie cooperatista,
persoana indreptatita poate opta si pentru masuri
reparatorii prin echivalent constand in compensare
cu alte bunuri ori servicii sau despagubiri banesti.
Art. 21.
(1)
Persoana indreptatita va notifica in termen de 6 luni
de la data intrarii in
vigoare
a prezentei legi persoana juridica detinatoare, solicitand
restituirea in natura a imobilului. In cazul in care
sunt solicitate mai multe imobile, se va face cate
o notificare pentru fiecare imobil.
(2)
Notificarea va cuprinde denumirea si adresa persoanei
notificate, elementele
de
identificare a persoanei indreptatite, elementele
de identificare a bunului
imobil
solicitat, precum si valoarea estimata a acestuia.
(3)
Notificarea va fi comunicata prin executorul judecatoresc
de pe langa judecatoria in a carei circumscriptie
teritoriala se afla imobilul solicitat sau in a carei
circumscriptie isi are sediul persoana juridica detinatoare
a imobilului. Executorul judecatoresc va inregistra
notificarea si o va comunica persoanei notificate
in termen de 7 zile de la data inregistrarii.
(4)
Notificarea inregistrata face dovada deplina in fata
oricaror autoritati, persoane fizice sau juridice,
a respectarii termenului prevazut la alin. (1), chiar
daca a fost adresata altei unitati decat cea care
detine imobilul.
(5)
Nerespectarea termenului de 6 luni prevazut pentru
trimiterea notificarii atrage pierderea dreptului
de a solicita in justitie masuri reparatorii in natura
sau prin echivalent.
Art. 22.
Actele
doveditoare ale dreptului de proprietate, precum si,
in cazul mostenitorilor, cele care atesta aceasta
calitate vor fi depuse ca anexe la notificare o data
cu aceasta sau in termen de cel mult 18 luni de la
data intrarii in vigoare a prezentei legi.
Art. 23.
(1)
In termen de 60 de zile de la inregistrarea notificarii
sau, dupa caz, de la data depunerii actelor doveditoare
potrivit art. 22 unitatea detinatoare este obligata
sa se pronunte, prin decizie sau, dupa caz, prin dispozitie
motivata, asupra cererii de restituire in natura.
(2)
Persoana indreptatita are dreptul sa sustina in fata
organelor de conducere
ale
unitatii detinatoare cererea de restituire in natura.
In acest scop ea va fi invitata in scris, in timp
util, sa ia parte la lucrarile organului de conducere
al unitatii detinatoare.
(3)
Decizia sau, dupa caz, dispozitia motivata se comunica
persoanei indreptatite in termen de cel mult 10 zile
de la data adoptarii.
(4)
Decizia sau, dupa caz, dispozitia de aprobare a restituirii
in natura a imobilului face dovada proprietatii persoanei
indreptatite asupra acestuia, are
forta
probanta a unui inscris autentic si constituie titlu
executoriu pentru punerea in posesie, dupa indeplinirea
formalitatilor de publicitate imobiliara.
(5)
Decizia sau, dupa caz, dispozitia prevazuta la alin.
(4) trebuie pusa in executare in termen de 3 ani de
la data primirii ei de catre persoana indreptatita.
(6)
Prevederile alin. (1)-(5) sunt aplicabile si dispozitiilor
emise de primari
potrivit
art. 20 alin. (3).
Art.
24.
(1)
Daca restituirea in natura nu este aprobata sau nu
este posibila, dupa caz,
detinatorul
imobilului este obligat ca, prin decizie sau, dupa
caz, prin dispozitie motivata, in termenul prevazut
la art. 23 alin. (1) sa faca persoanei indreptatite
o oferta de restituire prin echivalent, corespunzatoare
valorii imobilului.
(2)
In cazul imobilelor cu destinatia de locuinte, daca
restituirea in natura nu este posibila, oferta de
restituire prin echivalent se poate face sub forma
unor despagubiri banesti. Persoana indreptatita poate
opta pentru celelalte forme de
restituire
prin echivalent, corespunzatoare valorii imobilului.
(3)
In termen de 60 de zile de la primirea ofertei persoana
indreptatita este obligata sa raspunda in scris daca
accepta sau refuza oferta. Lipsa raspunsului
scris
echivaleaza cu neacceptarea ofertei.
(4)
Daca oferta acceptata consta in bunuri imobile, sunt
aplicabile prevederile
art.
23 alin. (4).
(5)
Daca oferta acceptata consta in bunuri mobile sau
servicii, sunt aplicabile
dispozitiile
dreptului comun in materie, dupa caz.
(6)
Daca oferta acceptata consta in titluri de valoare
nominala folosite exclusiv in procesul de privatizare
sau, dupa caz, in actiuni, persoana indreptatita va
urma procedura prevazuta la cap. IV.
(7)
Daca oferta este refuzata potrivit alin. (3), persoana
indreptatita poate
ataca
in justitie decizia prevazuta la alin. (1) in termen
de 30 de zile de la
data
comunicarii acesteia.
(8)
Competenta de solutionare revine sectiei civile a
tribunalului in a carui
circumscriptie
teritoriala se afla sediul unitatii detinatoare. Hotararea
tribunalului este supusa cailor legale de atac.
Art.
25.
(1)
Dispozitiile art. 23 sunt aplicabile si in situatia
in care persoana juridica notificata detine numai
in parte bunurile imobile solicitate. In aceasta situatie
persoana juridica detinatoare va emite decizia motivata
de retrocedare numai pentru partea din imobil pe care
o detine.
(2)
Persoana juridica notificata va comunica persoanei
indreptatite toate datele privind persoana fizica
sau juridica detinatoare a celeilalte parti din imobilul
solicitat. Totodata va anexa la comunicare si copii
de pe actele de transfer al dreptului de proprietate
sau, dupa caz, de administrare. In cazul in care nu
detine aceste date persoana juridica notificata va
comunica acest fapt persoanei
indreptatite.
(3)
Comunicarea prevazuta la alin. (2) si, dupa caz, actele
anexate vor fi transmise persoanei indreptatite prin
scrisoare recomandata cu confirmare de primire.
(4)
Termenul de 6 luni prevazut la art. 21 alin. (1) curge
in acest caz de la data primirii comunicarii prevazute
la alin. (3).
(5)
Dispozitiile alin. (2), (3) si (4) se aplica in mod
corespunzator si in cazul in care unitatea notificata
nu detine nici macar in parte imobilul solicitat,
dar comunica persoanei indreptatite datele de identificare
a unitatii detinatoare.
(6)
Dispozitiile art. 24 se aplica in mod corespunzator.
Art. 26.
(1)
In cazul in care persoana indreptatita nu cunoaste
detinatorul bunului imobil solicitat, notificarea
se va trimite primariei in a carei raza se afla imobilul,
respectiv Primariei Municipiului Bucuresti. Termenul
de 6 luni prevazut la art. 21 alin. (1) curge, dupa
caz, de la data intrarii in vigoare a prezentei legi
sau de la data primirii comunicarii prevazute la art.
25 alin. (3).
(2)
In termen de 30 de zile primaria notificata este obligata
sa identifice unitatea detinatoare si sa comunice
persoanei indreptatite elementele de
identificare
a acesteia.
(3)
In cazul in care unitatea detinatoare nu a fost identificata,
persoana
indreptatita
poate chema in judecata statul, prin Ministerul Finantelor
Publice, in termen de 90 de zile de la data la care
a expirat termenul prevazut la alin. (1), daca nu
a primit comunicarea din partea primariei, sau de
la data comunicarii, solicitand restituirea in natura
sau, dupa caz, masuri reparatorii prin echivalent
in formele prevazute de prezenta lege.
Art.
27.
(1)
Pentru imobilele preluate cu titlu valabil, evidentiate
in patrimoniul unei societati comerciale privatizate
cu respectarea dispozitiilor legale, persoana
indreptatita
are dreptul la masuri reparatorii prin echivalent,
constand in bunuri ori servicii, actiuni la societati
comerciale tranzactionate pe piata de capital sau
titluri de valoare nominala folosite exclusiv in procesul
de privatizare, corespunzatoare valorii imobilelor
solicitate.
(2) Notificarea
prin care se solicita restituirea potrivit alin. (1)
se adreseaza institutiei publice implicate care a
efectuat privatizarea - Autoritatea pentru Privatizare
si Administrarea Participatiilor Statului (fostul
Fond al Proprietatii de Stat), ministerul de resort,
autoritatea administratiei publice locale - in a carei
raza este sau era situat imobilul, indiferent de valoarea
acestuia.
(3) In situatia
bunurilor imobile preluate cu titlu valabil, instrainate
sub orice forma din patrimoniul administratiei publice
centrale sau locale, persoana indreptatita va notifica
organele de conducere ale acesteia. In acest caz masurile
reparatorii in echivalent sunt cele prevazute la art.
9 alin. (2), la alegerea persoanei indreptatite.
(4)
Pentru imobilele preluate cu titlu valabil, care au
fost detinute de o organizatie cooperatista si au
fost instrainate de aceasta cu respectarea legii,
persoana
indreptatita are dreptul la masuri reparatorii in
echivalent constand
in
bunuri ori servicii sau despagubiri banesti. Notificarea
se adreseaza organizatiei cooperatiste care a detinut
imobilul, indiferent de valoarea acestuia.
Art. 28.
(1)
In termen de 60 de zile de la data primirii cererii
persoanei indreptatite
organele
de conducere ale institutiei publice implicate in
privatizare, prevazuta la art. 27 alin. (2), respectiv
ale organizatiei cooperatiste prevazute la art. 27
alin. (4), vor stabili prin decizie sau, dupa caz,
prin dispozitie motivata valoarea si modalitatea masurilor
reparatorii corespunzatoare convenite prin negociere.
(2)
Termenul de 60 de zile prevazut la alin. (1) poate
fi prelungit numai la
cererea
persoanei indreptatite, in vederea completarii dovezilor
necesare, sau
in
caz de imposibilitate a prezentarii persoanei indreptatite,
dovedita cu inscrisuri. Prelungirea termenului in
vederea completarii dovezilor necesare nu
poate
depasi 18 luni de la data inregistrarii notificarii,
sub sanctiunea solutionarii cererii pe baza actelor
doveditoare existente la dosar.
Art. 29.
Decizia
sau, dupa caz, dispozitia motivata a organului de
conducere al institutiei publice implicate in privatizare,
respectiv al organizatiei cooperatiste, se va emite
pe baza avizului organelor teritoriale ale Ministerului
Finantelor Publice si se va comunica persoanei indreptatite
in termen de 15 zile de la data adoptarii. Dispozitiile
art. 23 alin. (4) se aplica in mod corespunzator.
Organele teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice
vor emite avizul, cu respectarea conditiilor de fond
si de forma prevazute de prezenta lege.
Art. 30.
(1)
In termen de 6 luni de la primirea deciziei sau, dupa
caz, a dispozitiei motivate care confera dreptul de
a primi titluri de valoare nominala folosite exclusiv
in procesul de privatizare persoana indreptatita este
obligata sa solicite Ministerului Finantelor Publice
eliberarea acestor titluri, sub sanctiunea diminuarii
valorii stabilite cu 10% in caz de intarziere.
(2)
In termen de 3 luni de la primirea cererii persoanei
indreptatite Ministerul
Finantelor
Publice este obligat sa elibereze titlurile de valoare
nominala folosite exclusiv in procesul de privatizare,
garantate de stat, sub sanctiunea platii unor penalitati
de intarziere de 0,1% pe zi din valoarea sumei totale.
Art. 31.
(1)
Daca in termenul stabilit la art. 28 alin. (1) nu
s-a convenit asupra valorii corespunzatoare si asupra
modalitatilor de acordare a reparatorii,
se va incheia un proces-verbal de divergenta.
(2)
In termen de 6 luni de la data procesului-verbal de
divergenta persoana
indreptatita
se poate adresa sectiei civile a tribunalului in a
carui circumscriptie teritoriala se afla sediul persoanei
juridice cu care este in litigiu, sub sanctiunea pierderii
dreptului la masurile reparatorii prevazute de prezenta
lege.
(3)
Cererea se va judeca cu celeritate. La primirea cererii
se va fixa un prim
termen
cu citarea partilor in camera de consiliu, la care
se va dispune efectuarea unei expertize avand ca obiect
stabilirea valorii corespunzatoare a imobilului in
vederea acordarii masurilor reparatorii prin echivalent
si se va desemna un expert tehnic sau contabil, dupa
caz. Valoarea corespunzatoare a imobilului va fi stabilita
numai pe baza de expertiza, care va tine seama si
de sarcinile bunului, atat la preluare, cat si la
restituire.
(4)
Daca persoana indreptatita opteaza prin cerere pentru
titluri de valoare nominala folosite exclusiv in procesul
de privatizare, va fi citat in cauza si
Ministerul
Finantelor Publice.
(5)
Hotararea tribunalului este supusa cailor legale de
atac.
(6)
In cazul in care persoana indreptatita a optat in
cererea adresata justitiei
pentru
actiuni, prin hotarare judecatoreasca instanta va
constata valoarea
corespunzatoare
stabilita prin expertiza si va obliga institutia publica
implicata in privatizare sa emita o decizie sau, dupa
caz, o dispozitie motivata in temeiul careia persoana
indreptatita va primi actiuni.
(7)
Daca persoana indreptatita a optat in cerere pentru
titluri de valoare nominala folosite exclusiv in procesul
de privatizare, prin hotarare judecatoreasca instanta
va constata valoarea corespunzatoare stabilita prin
expertiza si va obliga Ministerul Finantelor Publice
sa emita titlurile respective.
Art. 32.
(1)
Persoanele care aveau calitatea de asociat al persoanelor
juridice nationalizate prin Legea 119/1948 sau prin
alte acte normative au dreptul la masuri reparatorii
constand in actiuni acordate cu precadere la societatea
comerciala care a preluat patrimoniul persoanei juridice
nationalizate sau cu prioritate la o alta societate
comerciala tranzactionata pe piata de capital.
(2)
De prevederile alin. (1) nu beneficiaza persoanele
fizice sau juridice care au primit despagubiri pana
la data intrarii in vigoare a prezentei legi, in conditiile
art. 5.
(3)
Actiunile se vor acorda, la cererea persoanei indreptatite,
de catre institutia publica implicata in privatizarea
societatii comerciale mentionate la alin. (1).
(4)
Recalcularea valorii actiunilor se face de catre institutia
publica implicata in privatizare in baza valorii activului
net din ultimul bilant contabil, publicat in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, sau inregistrat
la registrul comertului inaintea nationalizarii, cu
utilizarea coeficientului de actualizare stabilit
de Banca Nationala a Romaniei si a indicelui inflatiei
stabilit de Institutul National de Statistica si Studii
Economice.
(5)
In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare
a prezentei legi Banca Nationala a Romaniei va stabili
coeficientul de actualizare a valorii leului de la
data de 11 iunie 1948 pana la data intrarii in vigoare
a prezentei legi.
(6)
In termen de 60 de zile de la data primirii cererii
persoanei indreptatite sau in termenul prelungit conform
art. 28 institutia publica implicata in privatizare
va stabili prin decizie sau, dupa caz, prin dispozitie
motivata valoarea recalculata a actiunilor.
(7)
Daca persoana indreptatita solicita actiuni, institutia
publica implicata in
privatizare
va stabili in urma negocierii, prin decizie sau, dupa
caz, prin dispozitie motivata, societatile comerciale
si numarul de actiuni corespunzatoare valorii recalculate.
(8)
Persoana indreptatita poate negocia cu institutia
publica implicata in
privatizare
si alte forme de masuri reparatorii in echivalent.
Art. 33.
(1)
In situatia imobilelor pentru care la art.10 si 11
a fost stabilita restituirea in echivalent persoana
indreptatita adreseaza notificarea prevazuta la art.21
alin. (1) primariei in a carei raza s-a aflat imobilul,
respectiv Primariei Municipiului Bucuresti.
(2)
Masurile reparatorii in echivalent se stabilesc prin
dispozitie motivata a primarului, respectiv a primarului
general al municipiului Bucuresti, cu avizul organelor
teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, dat
in urma verificarii conditiilor de fond si de forma
prevazute de prezenta lege.
(3) Dispozitiile
art. 21-26 se aplica in mod corespunzator.
CAPITOLUL IV
- Masuri reparatorii prin echivalent sub forma de
titluri de
valoare nominala
sau de actiuni
Art. 34.
(1)
In termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare
a prezentei legi Ministerul Finantelor Publice Publice
va elabora norme metodologice privind emiterea, inregistrarea
si utilizarea titlurilor de valoare nominala.
(2)
Titlurile de valoare nominala emise de Ministerul
Finantelor Publice conform
art.
30 alin. (2) pot circula pe piata si pot fi folosite
exclusiv in procesul de privatizare.
(3)
Institutiile publice implicate in privatizare, precum
si Autoritatea pentru Privatizare si Administrarea
Participatiilor Statului (fostul Fond al Proprietatii
de Stat) sunt obligate sa primeasca in plata titlurile
de valoare nominala prevazute la alin. (2) pentru
cumpararea de actiuni si active ale societatilor comerciale
in curs de privatizare.
(4)
Termenul de valorificare a titlurilor de valoare nominala
folosite exclusiv
in
procesul de privatizare este de cel mult 7 ani de
la data emisiunii titlului, la valoarea actualizata
in raport cu indicele inflatiei.
Art. 35.
(1)
In cazul in care masurile reparatorii in echivalent
se fac prin actiuni persoana indreptatita se adreseaza
uneia dintre institutiile publice implicate in privatizare,
prevazute la art. 27 alin. (2), cu o cerere, in termen
de 60 de zile de la primirea deciziei sau, dupa caz,
a dispozitiei motivate.
(2)
Institutia publica implicata in privatizare este obligata
ca in termen de 60 de zile de la data primirii cererii
sa invite persoana indreptatita pentru a negocia masurile
reparatorii in echivalent.
CAPITOLUL V
- Masuri reparatorii prin echivalent sub forma de
despagubiri
banesti
Art. 36.
(1)
Despagubirile banesti se acorda conform prevederilor
prezentului capitol.
(2)
Notificarile prin care persoana indreptatita solicita
acordarea de despagubiri banesti sau opteaza pentru
despagubiri banesti se adreseaza prefecturii in a
carei raza se afla ori s-a aflat imobilul preluat
abuziv, in termenul si in conditiile reglementate
de art. 21.
(3)
In cazul in care persoana indreptatita a solicitat
restituirea in natura, dar aceasta nu a fost aprobata
sau nu este posibila, potrivit legii, unitatea detinatoare
sau, dupa caz, primaria va transmite decizia, respectiv
dispozitia privind oferta de acordare a despagubirilor
banesti, prefecturii in a carei raza acestea isi au
sediul, in termen de 60 de zile de la primirea notificarii.
Daca valoarea imobilului s-a stabilit prin expertiza,
se va anexa si o copie de pe expertiza, iar daca oferta
nu a fost acceptata si persoana indreptatita s-a adresat
instantei, se va face aceasta mentiune.
(4)
In cazul in care nu s-a efectuat o expertiza pentru
stabilirea valorii imobilului, decizia sau, dupa caz,
dispozitia mentionata la alin. (2) va cuprinde in
mod obligatoriu valoarea estimativa a acestuia.
Art.
37.
Dupa
centralizarea notificarilor si a ofertelor de acordare
a despagubirilor banesti prefecturile vor transmite
centralizatoarele, impreuna cu materialele primite,
Ministerului Finantelor Publice.
Art. 38.
Pentru
evaluarea despagubirilor banesti care urmeaza sa fie
acordate persoanelor indreptatite, in termen de 6
luni de la data intrarii in vigoare a prezentei legi
se va constitui prin decizie a primului-ministru o
comisie interministeriala formata din 2-3 reprezentanti
ai Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor
si Locuintei, Ministerului Finantelor Publice si Ministerului
Administratiei Publice.
Art. 39.
Secretariatul
comisiei interministeriale se asigura de Ministerul
Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei.
Art. 40.
Pe
baza evaluarii despagubirilor banesti, in termen de
un an de la expirarea
termenului
de 6 luni prevazut de lege pentru depunerea notificarilor,
prin lege speciala se vor reglementa modalitatile,
cuantumul si procedurile de acordare a despagubirilor
banesti, care pot fi plafonate.
CAPITOLUL VI
- Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 41.
Incalcarea
dispozitiilor prezentei legi atrage, dupa caz, raspunderea
disciplinara, administrativa, civila sau penala.
Art. 42.
(1)
Distrugerile si degradarile cauzate imobilelor care
fac obiectul prezentei legi dupa intrarea in vigoare
a acesteia si pana in momentul predarii efective catre
persoana indreptatita cad in sarcina detinatorului
imobilului.
(2)
Detinatorul imobilului, in prezenta persoanei indreptatite,
va incheia un
proces-verbal
privind starea de fapt a imobilului, in termen de
cel mult 15 zile
de
la data solicitarii.
(3)
In cazul nerespectarii de catre detinatorul imobilului
a termenului prevazut
la
alin. (2), persoana indreptatita se poate adresa executorului
judecatoresc,
care
va intocmi procesul-verbal privind situatia reala
a imobilului.
(4)
In vederea recuperarii cheltuielilor suportate de
persoana indreptatita pentru intocmirea procesului-verbal
privind situatia de fapt a imobilului prin executorul
judecatoresc copia legalizata de pe procesul-verbal
constituie titlu executoriu impotriva detinatorului
imobilului.
Art.
43.
(1)
Imobilele care in urma procedurilor prevazute la cap.
III nu se restituie
persoanelor
indreptatite raman in administrarea detinatorilor
actuali.
(2)
Imobilele cu alta destinatie decat cea de locuinta,
prevazute la alin. (1), se pot instraina potrivit
legislatiei in vigoare. Detinatorii cu titlu valabil
la data intrarii in vigoare a prezentei legi au drept
de preemtiune.
(3)
Imobilele cu destinatia de locuinte, prevazute la
alin. (1), pot fi instrainate potrivit legislatiei
in vigoare, chiriasii avand drept de preemtiune.
(4)
Sumele incasate ca urmare a vanzarii imobilelor prevazute
la alin. (3) vor
alimenta
fondul prevazut la art. 13 alin. 6 din Legea 112/1995.
Art. 44.
(1)
Chiriasii carora, in temeiul prevederilor art. 9 alin.
1-4 din Legea 112/1995, li s-au vandut, cu respectarea
prevederilor acestei legi, apartamentele in care locuiau
au dreptul sa le instraineze sub orice forma inainte
de implinirea termenului de 10 ani de la data cumpararii
numai persoanei indreptatite, fost proprietar al acelei
locuinte.
(2)
Pretul vanzarii nu poate fi mai mare decat valoarea
actualizata a pretului platit de chirias la cumpararea
locuintei in baza Legii 112/1995, cu exceptia situatiilor
cand partile convin altfel.
(3)
In termen de 90 de zile de la data intrarii in vigoare
a prezentei legi persoana indreptatita trebuie sa
notifice chiriasului dobanditor intentia de a cumpara
locuinta si adresa unde poate fi gasita.
(4)
Persoana indreptatita care a primit despagubiri banesti
pentru imobil este
obligata
sa restituie statului, daca este cazul, diferenta
dintre valoarea despagubirilor primite si pretul de
cumparare platit fostului chirias, actualizate.
Art. 45.
(1)
Persoanele carora li s-a restituit in natura un imobil
cu destinatia de locuinta si care detin cu chirie
in aceeasi localitate o locuinta din fondul locativ
de stat sunt obligate sa puna la dispozitie primariei
aceasta locuinta la data mutarii efective in imobilul
restituit. Locuintele din fondul locativ de stat eliberate
se constituie intr-un fond locativ special destinat
chiriasilor din imobilele restituite fostilor proprietari.
(2)
Familiilor cu mijloace financiare situate sub nivelul
venitului minim pe economie, invalizilor, pensionarilor
si persoanelor cu handicap li se vor asigura locuinte
sociale construite dintr-un fond constituit in cota
de 2% din bugetului de stat.
Art. 46.
(1)
Actele juridice de instrainare, inclusiv cele facute
in cadrul procesului de
privatizare,
avand ca obiect imobile care cad sub incidenta prevederilor
prezentei legi, sunt valabile daca au fost incheiate
cu respectarea legilor in vigoare la data instrainarii.
(2)
Actele juridice de instrainare, inclusiv cele facute
in cadrul procesului de
privatizare,
avand ca obiect imobile preluate fara titlu valabil,
sunt lovite de
nulitate
absoluta, in afara de cazul in care actul a fost incheiat
cu buna credinta.
(3)
Actele juridice de instrainare, inclusiv cele facute
in cadrul procesului de
privatizare,
avand ca obiect imobilele prevazute la art. 2 alin.
(1) lit. b),
sunt
lovite de nulitate absoluta, buna-credinta neputand
fi invocata in aceste
cazuri.
(4)
Actele juridice de instrainare, inclusiv cele intocmite
in cadrul procesului de privatizare, avand ca obiect
imobile preluate cu titlu valabil, sunt lovite de
nulitate absoluta daca au fost incheiate cu incalcarea
dispozitiilor imperative ale legilor in vigoare la
data instrainarii.
(5)
Prin derogare de la dreptul comun, indiferent de cauza
de nulitate, dreptul
la
actiune se prescrie in termen de un an de la data
intrarii in vigoare a prezentei legi.
Art. 47.
(1)
Prevederile prezentei legi sunt aplicabile si in cazul
actiunilor in curs de
judecata,
persoana indreptatita putand alege calea acestei legi,
renuntand la
judecarea
cauzei sau solicitand suspendarea cauzei.
(2)
In cazul actiunilor formulate potrivit art. 46 si
48, procedura de restituire inceputa in temeiul prezentei
legi este suspendata pana la solutionarea acelor actiuni
prin hotarare judecatoreasca definitiva si irevocabila.
Persoana indreptatita va instiinta de indata persoana
notificata, potrivit art. 21 alin. (1).
(3)
In cazul in care persoanei indreptatite i s-a respins,
prin hotarare judecatoreasca definitiva si irevocabila,
actiunea privind restituirea in natura a bunului solicitat,
termenul de notificare prevazut la art. 21 alin. (1)
curge de la data ramanerii definitive si irevocabile
a hotararii judecatoresti.
Art. 48.
Persoanele
indreptatite, precum si persoanele vatamate intr-un
drept al lor, carora pana la data intrarii in vigoare
a prezentei legi li s-au respins, prin hotarari judecatoresti
definitive si irevocabile, actiunile avand ca obiect
bunuri preluate in mod abuziv de stat, de organizatii
cooperatiste sau de orice alte persoane juridice,
pot solicita, indiferent de natura solutiilor pronuntate,
masuri reparatorii in natura sau prin echivalent,
in conditiile prezentei legi.
Art.
49.
(1)
Chiriasii au dreptul la despagubire pentru sporul
de valoare adus imobilelor
cu
destinatia de locuinta prin imbunatatirile necesare
si utile.
(2)
In cazul in care imobilul care se restituie a fost
preluat cu titlu valabil, obligatia de despagubire
prevazuta la alin. (1) revine persoanei indreptatite.
(3)
In cazul in care imobilul care se restituie a fost
preluat fara titlu valabil, obligatia de despagubire
revine statului sau unitatii detinatoare.
(4)
Valoarea despagubirilor prevazute la alin. (1) se
stabileste pe baza de expertiza.
(5)
Prin imbunatatiri, in sensul prezentei legi, se intelege
cheltuielile necesare si utile. Cuantumul despagubirilor
se stabileste la valoarea actualizata a cheltuielilor,
scazandu-se gradul de uzura al imbunatatirilor, in
raport cu durata de viata normala a acestora, care
se suporta de chiriasi.
Art.
50.
Secretarii
unitatilor administrativ-teritoriale vor lua masuri
pentru conservarea tuturor dosarelor constituite de
comisiile de aplicare a Legii 112/1995, vor elibera,
la cerere, copii de pe actele existente la dosar si
vor da relatiile solicitate de persoanele indreptatite.
Art. 51.
Cererile sau actiunile
in justitie, precum si transcrierea sau intabularea
titlurilor de proprietate, legate de aplicarea prevederilor
prezentei legi si de bunurile care fac obiectul acesteia,
sunt scutite de taxe de timbru.
Art. 52.
La data intrarii
in vigoare a prezentei legi se abroga orice alte dispozitii
contrare.
ANEXA
LISTA
cuprinzand acordurile
incheiate de Romania cu alte state privind reglementarea
problemelor financiare in suspensie
a)
Acord intre Romania si Republica Austria, semnat la
Bucuresti la 3 iulie 1963, intrat in vigoare la 27
aprilie 1965, ratificat prin Decretul 784 din 31 decembrie
1963, publicat in B.Of. 25 din 31 decembrie 1963;
b)
Acord intre Guvernul Romaniei, pe de o parte, si Guvernul
Regatului Belgiei si
Marelui Ducat de Luxemburg, pe de alta parte, semnat
la Bucuresti la 13 noiembrie
1970, intrat in vigoare la 9 septembrie 1971, aprobat
prin H.C.M. 197 din
2 martie 1971;
c)
Acord intre Romania si Regatul Danemarcei, semnat
la Bucuresti la 17 martie 1960,
intrat in vigoare la 12 septembrie 1960, ratificat
prin Decretul 173/1960, publicat
in B.Of. 8 din 17 iunie 1960;
d)
Acord intre Romania si Republica Franceza, semnat
la Bucuresti la 9 februarie 1959,
intrat in vigoare la data semnarii, ratificat prin
H.C.M. 353 din 25 martie 1959;
e)
Acord intre Romania si Grecia, semnat la Atena la
2 septembrie 1966, intrat in
vigoare la data semnarii, ratificat prin Decretul
956 din 30 noiembrie 1966, publicat
in B.Of. 76 din 6 decembrie 1966;
f)
Acord intre Romania si Guvernul Italiei, semnat la
Roma la 23 ianuarie 1968, intrat
in vigoare la 7 martie 1972, ratificat prin Decretul
569 din 4 iulie 1968, publicat in B.Of. 91 din 10
iulie 1968;
g)
Acord intre Guvernul Romaniei si Guvernul Regatului
Unit al Marii Britanii si Irlandei
de Nord, semnat la Londra la 10 noiembrie 1960, intrat
in vigoare la data semnarii;
h)
Acord intre Romania si Regatul Norvegiei, semnat la
Bucuresti la 21 mai 1964, intrat in vigoare la 5 aprilie
1966, ratificat prin Decretul 425 din 5 iulie
1965,
publicat in B.Of. 22 din 9 iulie 1965;
i)
Acord intre Guvernul Romaniei si Guvernul Regal al
Olandei, semnat la Haga la 8 mai 1967, intrat in vigoare
la 31 iulie 1967, aprobat prin H.C.M. 1.645 din 13
iulie 1967;
j)
Acord intre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii
Turcia, semnat la Bucuresti
la 22 iunie 1965, intrat in vigoare la 15 martie 1967,
ratificat prin Decretul
623 din 19 august 1965, publicat in B.Of. 28 din 20
august 1965;
k)
Acord intre Guvernul Romaniei si Guvernul Canadei,
semnat la Ottawa la 13 iulie
1971, intrat in vigoare la 14 decembrie 1971, ratificat
prin Decretul 373 din
18 octombrie 1971, publicat in B.Of. 136 din 27 octombrie
1971;
l)
Acord intre Romania si Statele Unite ale Americii,
semnat la Washington la 30 martie
1960, intrat in vigoare la data semnarii;
m)
orice alte asemenea acorduri incheiate de Romania
cu alte state privind reglementarea
problemelor financiare in suspensie.
|